Motortramp driver i dag et investeringsselskab med sit fulde fokus på at skabe langsigtet værdi gennem partnerskaber, men vores lange rejse startede faktisk et helt andet sted; i rederibranchen. Læs her hvordan vi i dag står på skuldrene af vores historie, mens vi bygger fundamentet for vores fremtid.
Motortramp fejrede 100 års jubilæum. I den anledning
blev en lille film om de nuværende direkte investeringer til.
Se filmen her.
Sammen med kapitalfonden Capidea investerede Motortramp i virksomheden Hoyer Motors. Og sammen med grundlæggere og hidtidige investorer investerede Motortramp i Alumichem.
Læs mere om vores investeringsstrategier samt partnerskaber her.
Alison J. F. Riegels ældste datter Johanne C. F. Riegels overtog direktørposten i Motortramp. Motortramp supplerede sin hidtidige investeringsstrategi med direkte investeringer.
Første investering i ikke shippingrelateret formål blev opkøb af skov i Jylland. I de følgende år investerede Motortramp i virksomhederne Lomax, Green Box og Epoke (2022-2025) og Design Eyewear Group.
Motortramp blev afnoteret fra Fondsbørsen. Ejerskabsstrukturen for Orients Fond, D/S Norden og Motortramp blev ændret. Orients Fond, hvis formål er at yde økonomisk støtte til søfartsrelaterede, almennyttige og velgørende formål, blev herefter den største aktionær i Motortramp, som til gengæld blev største aktionær i D/S Norden. De øvrige aktionærer i Motortramp talte herefter Stensbygaard Fonden (en familiefond oprettet af G. Reimann) samt Alison J. F. Riegels og hendes efterkommere. Udover investeringen i D/S Norden udvidede Motortramp sine investeringer med en aktivt forvaltet portefølje af noterede værdipapirer.
D/S Orient og D/S Norden fusionerede. Motortramp blev herefter hovedaktionær i det børsnoterede selskab D/S Norden.
G. Reimanns yngste datter Alison J.F. Riegels overtog bestyrelsesposten i Motortramp. Direktør Jørgen Kruhl fortsatte frem til 1989, hvor Steen Riddervold Krabbe overtog direktørposten frem til 2000 og blev efterfulgt af Alison J.F. Riegels.
De tre selskaber A/S Motortramp, D/S Norden og D/S Orient etablerede I/S Nordtramp. Herigennem erhvervede det nye selskab først tre og senere yderligere tre moderne bulkcarrier-skibe (tørlastskibe). Hver på mellem 33.000 og 40.000 ton dødvægt. I/S Nordtramp opererede aktivt med disse 6 skibe frem til de et efter et blev solgt fra 1986 til 1995.
Motortramp solgte sit sidste skib M/S Vedby. Skibsrederkontoret blev flyttet til Amaliegade 49 i København, hvor det kom til at dele adresse med rederierne D/S Norden og D/S Orient. I de følgende år var Motortramps fokus at styrke samarbejdet og investeringerne i D/S Orient og D/S Norden.
Efter A. E. Reimanns død i 1956 gik hans enke G. Reimann ind i bestyrelsen og ledte sammen med Direktør Jørgen Kruhl og Bestyrelsesformand Godfred Birkedal Hartmann Motortramp videre. Motortramps samlede flåde bestod på dette tidspunkt af M/S Vedby og M/S Tureby. Dertil havde Motortramp en større aktiepost i D/S Orient, som dengang var hovedaktionær i D/S Norden. En del af midlerne til Motortramps investeringer blev hentet fra de omfattende krigsskade-erstatninger, som selskaberne fik tilkendt i forbindelse med sejlads og skader under anden verdenskrig. M/S Tureby blev solgt i 1960, hvorefter rederiets flåde alene bestod af M/S Vedby.
Dampskibsselskabet Motortramp blev grundlagt 15. juli 1925 af Skibsreder A.E. Reimann. Selskabet fik hjemsted på Reimanns skov- og landbrugsejendom, Stensbygaard, på Sydsjælland. Medinvestorerne i Motortramp talte Skibsreder Poul Carl, Frøgrosserer Hjalmar Hartmann, Vekselerer Christian Reimann (far til A. E. Reimann) samt A. E. Reimanns søskende. Rederiet blev kort efter børsnoteret, og de følgende år købte selskabet fire cargo-skibe, alle hjemmehørende i Kalvehave havn på Sydsjælland. Det første skib blev i 1926 navngivet M/S Stensby og sejlede for Motortramp helt frem til 1953. I 1931 blev flåden udvidet med M/S Lundby, som gik ned i 1941 som følge af torpedo angreb under anden verdenskrig. I 1936 og 1943 fordobledes flåden med hhv. M/S Tureby og M/S Vedby, der begge blev bygget på B&W i København. Partnerskab, vidensdeling og strategiske samarbejder var fra starten af 1920’erne en vigtig del af Motortramps forretningsfilosofi, og banede vejen for et tættere samarbejde med D/S Norden og D/S Orient, i hvis bestyrelser A.E. Reimann sad. I perioden 1946 til 1955 øgede Motortramp gradvist sit ejerskab i D/S Orient.